Newsletter

To enable a successful internal communication the SSRE publishes an electronic newsletter which is edited on a regular basis by the secretariat. It keeps the members up-to-date on the board of directors, educational and scientific politics, prize competitions, promoting young researchers, continuing education and calls for papers. The next newsletter will be published in fall 2019.

Latest Newsletter 2/2019
(PDF in German and French)

Newsletter archives

Job Offers

Current job offers

Events / Announcements

July 2019
Fifth Dortmund Symposium on Empirical Educational Research
“Against the odds – (In)Equity in Education and Educational Systems”
10 – 11 July 2019, TU Dortmund, Germany


The Center for Research on Education and School Development (IFS) is inviting renowned national and international academics to come to Dortmund for the five-year anniversary meeting of the Dortmund Symposium on Empirical Educational Research where they will engage in an intensive interdisciplinary discussion on current research findings and debates on educational equity and inequity. The conference will be held in English. The conference also wishes to offer a platform for junior researchers on which they can present their research projects on the topic of the conference and discuss them with renowned experts.
Junior researchers who are engaged in research on systemic, social, and individual conditions of educational (in)equity are invited to present and discuss their work in the context of the Fifth Dortmund Symposium on Empirical Educational Research.

More information: www.symposium.ifs.tu-dortmund.de


Fifth Dortmund Symposium on Empirical Educational Research
“Against the odds – (In)Equity in Education and Educational Systems”
11 July 2019, TU Dortmund, Germany


This symposium, which is organized by the Center for Research on Education and School Development (IFS), sets the focus on systemic and individual factors contributing to educational (in)equity under the heading “Against the Odds – (In-)Equity in Education and Educational Systems”.
Renowned national and international experts will meet and exchange information on current research findings and debates within a discursive and interdisciplinary framework. The conference will be held in English.
Alongside invited speakers, selected young researchers will be given an opportunity to present their work in the form of posters and short presentations. Government ministries and charitable foundations active in the field of education are also being invited.

More information and registration: www.symposium.ifs.tu-dortmund.de


Call for Papers
Jahrestagung der Sektion Organisationspädagogik der DGfE: «Organisation zwischen Theorie und Praxis»
27./28. Februar 2020, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Deutschland
Pre-Conference für Wissenschaftler*innen in der Qualifikationsphase: „Forum Pädagogische Organisationsforschung“
26. Februar 2020

Die Tagung setzt sich zum Ziel, den komplexen Relationen zwischen Theorie und Praxis der Organisation, zwischen Wissen und Können, Regelerwartungen und -praktiken etc. sowohl theoretisch-konzeptionell, methodisch-methodologisch, als auch empirisch und praxisreflexiv nachzugehen.

Einreichfrist: 31. Juli 2019
Weitere Informationen: www.dgfe.de


4th European Conference on Social Networks (EUSN 2019
9-12 September 2019, Zurich

Continuing the traditions of previous conferences in Barcelona (2014), Paris (2016), and Mainz (2017), and the legacies of predecessors Applications of Social Network Analysis (ASNA) and UK Social Network Analysis (UKSNA), the conference will bring together researchers and practitioners from the social sciences in the broad sense as well as statistics, computer science, data science, physics, economics, humanities, and other areas dealing with network science.

Early bird registration until 31 July 2019.
Regular registration until 31 August 2019.
Last minute registration until 11 September 2019.
More information: www.eusn2019.eth



August 2019
PH FHNW Methodenwoche 2019
9. – 14. September 2019, Pädagogische Hochschule FHNW Campus Brugg-Windisch

Die PH FHNW Methodenwoche 2019 bietet ein interdisziplinäres Kursangebot zu forschungsmethodischen Themen für Nachwuchswissenschaftlerinnen und Nachwuchswissenschaftler sowie alle interessierten Forschenden der PH FHNW, der anderen acht Hochschulen der FHNW sowie anderer Hochschulen und Universitäten (inter-)national.
Die Methodenkurse sind als Workshops konzipiert, in denen die Teilnehmenden die neu erlernten Verfahren und Methoden möglichst an ihren eigenen Daten erproben und die resultierenden Ergebnisse anwenden und diskutieren können. Zur Seite stehen ihnen erfahrene Dozierende, die sowohl über forschungsmethodische als auch didaktische Expertise verfügen.

Anmeldeschluss: 9. August 2019
Weitere Informationen: www.fhnw.ch


23rd Swiss Summer School in Social Science Methods 2019
16 – 30 August 2019, Università della Svizzera Italiana (USI), Lugano

Organized jointly by FORS and the University of Lugano, the Swiss Summer School in Social Science Methods, offers a series of workshops in both quantitative and qualitative methods for researchers, students and practitioners motivated to improve and deepen their methodological skills and knowledge.
This year the following topics will be taught: Structural Equation Modelling (SEM), Statistics with SPSS, Case Studies, Qualitative Comparative Analysis (QCA), Content Analysis and Natural Language Processing, Analysis of variance (ANOVA), Multilevel Analysis, Ethnographic Methods, Factor Analysis and Latent Class Analysis, Multilevel Structural Equation Modelling, Analysis of Social Networks, and Designing Your (Academic) Future.

The number of participants per workshop is limited, register as early as possible.
More information: forscenter.ch


11e Congrès suisse de pédagogie spécialisée:
„Transformation numérique : aubaine ou écueil pour la pédagogie spécialisée ?“
27 et 28 août 2019, Berne, vonRoll-Areal


Les nouvelles technologies telles qu’Internet, les médias sociaux, les technologies d'assistance et les robots changent profondément notre mode de vie et nos interactions. Quels impacts ces changements ont-ils sur la pédagogie spécialisée et surtout, qu’impliquent-ils pour les personnes ayant des besoins particuliers ou en situation de handicap ? Le 11e Congrès suisse de pédagogie spécialisée se penchera sur les opportunités, mais aussi les risques, que la transformation numérique entraîne au niveau des apprentissages, du monde du travail ainsi que de la vie quotidienne.
Vous êtes invité-e-s à présenter vos recherches ou vos domaines d’expertise à un large public de professionnel-le-s. Votre contribution (conférence ou workshop) peut s'inscrire dans la thématique du Congrès ou aborder tout autre sujet lié à la pédagogie spécialisée.

Inscriptions jusqu'au 18 août 2019
Informations complémentaires : www.csps.ch/congres


Colloque du CAHR 2019 : « La trace dans la formation et la recherche en éducation »
12 et 13 septembre 2019, HEP BEJUNE, Delémont

Le Conseil académique des hautes écoles romandes en charge de la formation des enseignant·e·s (CAHR) lance un appel à communications pour ce Colloque du CAHR 2019.
Le colloque abordera la thématique de la trace dans la formation et la recherche en éducation par le biais de trois axes de questionnement :
1. Formes et types de traces dans les dispositifs de recherche en sciences de l’éducation.
2. Fonctions et statut de la trace dans les formations à l’enseignement, et plus généralement dans les instituts de formation.
3. Méthodologies des traitements des traces dans les recherches sur la formation et l’enseignement.

Inscriptions jusqu'au 28 août 2019
Informations complémentaires : https://events.hep-bejune.ch/cahr2019


2019 Conference of the WERA-IRN EXTENDED EDUCATION:
Extended Education – Practice, theories and activities
26 – 28 September 2019, Stockholm University, Sweden

The aim of the second WERA-IRN EXTENDED EDUCATION conference is to present, discuss and bring together different research perspectives and theories on goals and practices of Extended Education and furthermore explore the diverse concepts, ideas and paradigms governing Extended Education activities.

Deadline for registration: 30 August 2019
More information and registration: www.buv.su.se


Gastvortrag “Inclusion: An International Perspective. How to Implement Inclusive Education Policies?»
Freitag, 30. August 2019, 16:15 – 17:45, PHBern, Fabrikstrasse 6, Hörraum C 101, Bern

with Prof. Dr. Umesh Sharma (Monash University Melbourne) and Dr. Caroline Sahli (PHBern)
No registration required
More information:  www.phbern.ch


Appel à contribution
Colloque international francophone sur les recherches participatives :
«Des recherches participatives dans les didactiques disciplinaires et autres domaines de connaissance. Quelles finalités ? Quels savoirs ? Et quelles stratégies méthodologiques pour favoriser leur circulation dans les milieux de la recherche, de la formation et de la pratique ? »
28 et 29 novembre 2019, HEP Fribourg

Ce colloque international est organisé par l’UR Enseignement et apprentissage des disciplines scientifiques et se tiendra à la HEP Fribourg.
Date limite pour la soumission des contributions : 30 août 2019
Date limite pour l’inscription : 15 novembre 2019
Informations complémentaires : www.hepfr.ch


Call for Papers
Netzwerk Forschung Sonderpädagogik: Treffen 2019 der Doktorand/innen
Mittwoch, 23. Oktober 2019 von 10.00 - 16.30 Uhr an der Universität Zürich

Doktorandinnen und Doktoranden sind herzlich eingeladen, ihre Projekte im Bereich der Heil-/ und Sonderpädagogik an diesem kollegialen Treffen zu präsentieren. Präsentationen können in deutscher oder französischer (allenfalls auch englischer) Sprache eingereicht werden.
Der zeitliche Rahmen für die Präsentation beträgt 30 Minuten (20 Minuten Referat und 10 Minuten Fragen/Diskussion). Die nötige Infrastruktur (Laptop und Beamer) wird Ihnen vor Ort zur Verfügung gestellt.
Ein detailliertes Programm des Treffens werden Sie Ende September 2019 erhalten.

Einreichfrist: 31. August 2019 
Anmeldeformular (Word)


L'IRDP fête et partage 50 ans de recherche en éducation! –
La diversité: un défi pour l’Ecole, une question pour la Recherche
19 - 20 septembre 2019 à Neuchâtel

Le 19 septembre, les festivités seront ouvertes en début d'après-midi par les membres de la l'Assemblée plénière de la Conférence intercantonale de l'instruction publique de la Suisse romande et du Tessin (CIIP). Suivront une conférence d'introduction, des ateliers et des animations présentant des réalisations concrètes permettant d'aborder la diversité à l'école, notamment le soutien à la différenciation.
Le 20 septembre aura lieu un colloque scientifique lors duquel seront abordés différents enjeux de la diversité en prenant en compte ses multiples expressions ainsi que ses nouvelles contraintes et ouvertures inédites.

Inscriptions jusqu’au 31 août 2019
Informations complémentaires : www.irdp.ch



September 2019
Call for Participation
2nd International Arts and Creativity in Education Conference: Art in Lifelong Learning
25 – 26 April 2020, Westin Hotel, Zagreb, Croatia

This international conference is coorganized by the Faculty of Teacher Education of the University of Zagreb in partnership with the Museum of Arts and Crafts, the Academy of fine Arts, the Academy of Dramatic Arts, the School of Applied Arts and Design, and the Academy of Music.
The ACE 2020 Conference will offer heterogeneous content from different fields of artistic creation.

Deadline for submission of abstracts: 1st September 2019
More information: acezagreb.com


Tagung «Tagesschulen – mehr als Schule!»
Mittwoch, 29. Januar 2020, PH Zürich

Das Thema Tagesschule ist bildungs- und gesellschaftlich hoch relevant, da verschiedene Ansprüche mit Tagesschulen verbunden werden: Sie sollen Unterricht, Betreuung und aussercurriculare Aktivitäten miteinander so verzahnen, dass eine optimale und ganzheitliche Förderung der Kinder gewährleistet ist. Ausserdem wird erwartet, dass sie einen zentralen Beitrag zur Vereinbarkeit von Beruf und Familie leisten und die Bildungsgerechtigkeit fördern. In der Stadt Zürich soll die Volksschule künftig flächendeckend als Tagesschule organisiert werden, das Modell wird seit 2015 an mehreren Pilotschulen erprobt.
Die Tagung richtet sich an Interessierte aus Praxis und Forschung sowie an Vertreterinnen und Vertreter von Schulbehörde, Bildungsverwaltung und -politik. Der Anlass ist kostenlos.

Anmeldungen sind ab 1. September 2019 möglich.
Weitere Informationen: phzh.ch


Congress of the Swiss Sociological Association 2019: The Future of Work
10 – 12 September 2019, Neuchâtel

The Swiss Sociological Association (SSA) and the Sociology Institute of the University of Neuchatel are accepting proposals for workshops and plenary sessions for the 2019 Congress of the Swiss Sociological Association.  
Many of our collective experiences and individual lives are organized around work. But work is changing. Technology, globalization, and new management practices are reshaping where, when, how, and how much we work. They also determine who works and who does not. This has far-reaching social and political implications that still need to be unpacked.

Registration until 1 September 2019
More information: www.unine.ch


Workshop des Swiss Sociology of Education Network
Von “rationaler Pädagogik” zu reflexiver Bildungsforschung: Sozialwissenschaftliche Perspektiven auf pädagogische Praxis im Kontext aktueller sozialer Ungleichheiten
2019 Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie “Die Zukunft der Arbeit”
10. – 12. September 2019, Neuchâtel

Der Workshop geht dem Wechselspiel von professionellen Praktiken, politischen Diskursen, sozialen Strukturen und pädagogischen Institutionen nach. Vier miteinander verzahnte Aspekte stehen im Fokus.

Anmeldungen bis 1. September 2019
Weitere Informationen: www.unine.ch


14th EAPRIL Conference: “Meaningful Learning in Different Settings”
27 – 29 November 2019, University of Tartu, Tartu, Estonia

The conference aims to bridge educational research and practice, and is especially renowned for its highly interactive and innovative presentation formats.

Early Bird registration deadline: 3 September 2019
More information: https://eapril.org/eapril-2019


2nd International Conference on Well-being in Education Systems
12, 13 and 14 November 2019, Locarno

The Department of Education and Learning of the University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland invites researchers and professionals in the field of positive psychology, well-being and education to submit proposals for the 2nd International Conference on Well-being in Education Systems, organized by the Competence centre for Innovation and Research on Education Systems (CIRSE).
2nd edition of the International Conference on Well-being in Education Systems aims at orienting the scientific debate towards a new perspective: well-being as an individual and social resource, well-being as a necessary prerequisite to achieve educational objectives, well-being as a tool of equity and inclusion. Following the lead of the first edition, the Conference wishes to bring together teachers, re-searchers and practitioners to foster a debate where theory meets practice.

Registration: 9 September 2019 – 14 October 2019
More information: www2.supsi.ch/


ÖFEB Kongress 2019: „Vermessen?
Zum Verhältnis von Bildungsforschung, Bildungspolitik und Bildungspraxis“
17. bis 20. September 2019, Pädagogischen Hochschule Oberösterreich, Linz, Österreich

Seit der Jahrtausendwende nimmt der Begriff der Evidenzorientierung eine prominente Rolle im Bildungsbereich ein. Entwicklungsentscheidungen sollen auf Basis verfügbarer Informationen gefällt werden. Die besten verfügbaren Informationen und Rückmeldungen über die Auswirkungen von Konzepten nutzen - das ist auf dem Papier ein relativ einfaches und plausibles Modell, seine Umsetzung in der Praxis ist offenbar schwieriger. Im Fokus des Kongresses stehen folgende Fragen:
• Haben wir genügend bzw. die richtigen „Evidenzen“, um Bildungsprozesse sinnvoll zu steuern?
• Welche Informationen/Daten werden von wem wie und warum genutzt, welche nicht und warum nicht?
• Was sagen vorliegende Informationen/Daten über gelingende Bildungsprozesse?
• Erhöhen vermehrte Testungen die pädagogische Qualität?

Weitere Informationen: https://ph-ooe.at


Workshop „Introduction to Qualitative Structural Analysis (QSA)“
during 4th European Conference on Social Networks, 2019
12 September 2019, Zürich

Qualitative Structural Analysis (QSA) is an approach for analyzing qualitative network data (e.g. network maps and narrative data from interviews). QSA is based on procedures from qualitative research (sequential analysis, sensitizing concepts, memo writing) and integrates these procedures with concepts from formal network analysis. QSA is thus a combination of the analytical perspective of structural analysis and analytical standards taken from qualitative social research.
In the workshop participants will get an insight in the theoretical and methodical basis as well as basic principles of QSA.

More information: Flyer (PDF)


Workshop «Social Network Analysis for Educational Researchers – An introductory workshop with Professor Alan J. Daly, University of California
17. September 2019, PH Zürich

Our society is built on networks. Social network analysis (SNA) measures the relationships and flows that create them and maps the patterns they form. Applied to educational phenomena, it can reveal surprising and novel perspectives. This workshop combines theory with hands-on practice in what decisions to take when applying SNA. It is intended for beginners, so a basic familiarity with applied statistics is helpful but not necessary. Doctoral students are particularly welcome.

More information: phzh.ch


Abendvortrag «Better Together: Understanding the Role of Relationships in Educational Change – Public lecture by Professor Alan J. Daly, University of California»
18. September 2019, PH Zürich

We live in an inter-connected world where our relationships and interactions can affect educational outcomes. Deep change in these outcomes does not necessarily result from formal plans and blueprints. Instead, improvement seems to emerge and maintain its momentum through the relationships between individuals within our social networks. It is the interdependence of these networks that may influence or even determine the direction, speed, and depth of efforts to enhance outcomes as well as the formation of research-practice partnerships. We will not understand how change really happens and where it can break down if we disregard the quality of our social ties.

More information: phzh.ch


Save the date
L'IRDP fête et partage 50 ans de recherche en éducation! –
La diversité: un défi pour l’Ecole, une question pour la Recherche
19 - 20 septembre 2019 à Neuchâtel

Le 19 septembre, les festivités seront ouvertes en début d'après-midi par les membres de la l'Assemblée plénière de la Conférence intercantonale de l'instruction publique de la Suisse romande et du Tessin (CIIP). Suivront une conférence d'introduction, des ateliers et des animations présentant des réalisations concrètes permettant d'aborder la diversité à l'école, notamment le soutien à la différenciation.
Le 20 septembre aura lieu un colloque scientifique lors duquel seront abordés différents enjeux de la diversité en prenant en compte ses multiples expressions ainsi que ses nouvelles contraintes et ouvertures inédites.

Informations complémentaires à suivre: https://www.irdp.ch/


Tagung „Quo vadis Forschung zu Schülerrückmeldungen“
23. bis 24. September 2019, Duisburg-Essen, Deutschland

Die geplante Tagung stellt ein Kooperationsvorhaben der Universität Duisburg-Essen und der Pädagogischen Hochschule Zürich dar und will die Nutzung von Schülerrückmeldungen für die Wahrnehmung und Reflexion des eigenen Unterrichts in der Berufspraxis von Lehrpersonen sowie in der schulpraktischen Lehrpersonenausbildung in den Mittelpunkt stellen und daraus Forschungsansätze und Förderkonzepte eruieren, die weiter untersucht werden sollten. Sowohl theoretisch-konzeptionelle als auch empirische Fragen stehen im Zentrum.

Weitere Informationen: https://www.uni-due.de/unterrichtsentwicklung/aktuelles.php


Transfertagung «Sprachförderung im Kindergartenalltag in Dialekt und Standardsprache im Kontext von Mehrsprachigkeit» (SpriKiDS)
23. November 2019, Pädagogische Hochschule St. Gallen, Hochschulgebäude Mariaberg Rorschach

Durchgeführt von den Pädagogischen Hochschulen Weingarten, Vorarlberg, St. Gallen und Graubünden sowie der Schweizer Hochschule für Logopädie Rorschach
Kinder in Deutschland, Österreich und der Schweiz lernen den alemannischen Dialekt oder eine regional gefärbte Umgangssprache meist als erste Sprache, die Standardsprache kommt später hinzu. Häufig lernen Kinder die Standardsprache vor Schuleintritt über Medien wie Bilderbücher, Hörspiele oder Filme kennen. Spätestens mit dem Schriftspracherwerb in der Schule wird die Standardsprache wichtig. Doch welche Bedeutung haben Dialekt und regionale Umgangssprache für den Schriftspracherwerb? Macht es einen Unterschied, ob die Fachkräfte im Kindergarten häufiger Dialekt oder Standardsprache verwenden? Verhalten sich Fachkräfte gegenüber mehrsprachigen Kindern anders als gegenüber einsprachigen, wenn es um die Verwendung von Dialekt und Standardsprache geht? 
An der Tagung werden Ergebnisse und Konsequenzen für die Praxis aus der SpriKiDS-Studie präsentiert und mit Vertreter*innen aus Bildungspolitik und Praxis sowie den Tagungsteilnehmer*innen diskutiert.
Tagungsverantwortung: Prof. Dr. Cordula Löffler & Prof. Dr. Franziska Vogt

Anmeldeschluss early: 23. September 2019 / final: 9. November 2019
Weitere Informationen: www.sprikids.org


Save the Date
Bildungs- und Schulleitungssymposium/World Education Leadership Symposium (WELS): Verantwortung für Bildung – Ansprüche, Realität, Möglichkeiten
25. – 27. September 2019, PH Zug

Wissen vertiefen – sich mit Expertinnen und Experten austauschen – Beziehungen pflegen – Kontakte knüpfen – Ideen verfolgen bei der grössten internationalen Expertentagung im gesamten europäischen Raum zu Bildungs- und Führungsfragen.
Das Institut für Bildungsmanagement und Bildungsökonomie IBB der PH Zug unter Leitung von Prof. Dr. Stephan Huber widmet das nunmehr sechste Bildungs- und Schulleitungssymposium im Plenumsprogramm dem Thema «Verantwortung für Bildung – Ansprüche, Realität, Möglichkeiten».
Darüber hinaus steht im Parallelprogramm ein informatives Themenspektrum zur Auswahl. Themen sind u.a. Responsible Leadership, Leitung zwischen Bewahren und Innovieren, Communities of Practice, Bildungslandschaften, aktuelle Herausforderungen und internationale Trends, Bildungspolitik, Alltag der Bildungspraxis: Wunsch und Wirklichkeit, Bildung 5.0, Nachhaltigkeit, Bildungsinnovation.
Das IBB der PH Zug veranstaltet das Symposium in Zusammenarbeit mit verschiedenen Partnern und in Kooperation mit der Schweizerischen Konferenz der kantonalen Erziehungsdirektoren EDK. Die Schirmherrschaft des Symposiums hat Staatssekretär Dr. Mauro Dell'Ambrogio, Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation, übernommen.

Weitere Informationen: wels.edulead.net
Zum (Parallel-)Programm: wels.edulead.net
Zum Plenumsprogramm: wels.edulead.net


Tagung «Lernen mit und über Medien in einer digitalen Welt» - Herbsttagung 2019
der Sektion Medienpädagogik (DGfE)
26. und 27. September 2019, PH Zürich

Lernen mit und über Medien war und ist in der deutschsprachigen Medienpädagogik Inhalt und Ziel mediendidaktischer und medienerzieherischer Überlegungen und Aktivitäten. Durch curriculare Neuerungen wird das Thema zunehmend auch Teil anderer Fachdidaktiken und – so könnte man argumentieren – auch zu einer eigenständigen Fachdidaktik.

Weitere Informationen: phzh.ch


Call zum ZFHE Themenheft 15/1: «Forschungsperspektiven auf Digitalisierung in Hochschulen»
Herausgeberinnen: Sandra Hofhues (Köln), Mandy Schiefner-Rohs (Kaiserslautern), Sandra Aßmann (Bochum) & Taiga Brahm (Tübingen)
Erscheinungstermin: März 2020
Für den Call sind besonders solche Beiträge und Einreichungen von Interesse, die sich umfassende und übergreifende Fragen der Digitalisierung in Hochschulen stellen und diese Fragen zwischen Hochschul- und Mediendidaktik, E-Learning und Hochschulforschung, Informatik, Erziehungs- und Sozialwissenschaften o. ä. Bezugsdisziplinen bearbeiten. Ziel ist es, Schlaglichter auf ein derzeit bildungspolitisch hoch relevantes Thema ausgehend von der Binnenperspektive der Hochschule(n) zu werfen. Dabei sind sowohl theoretisch-konzeptionelle als auch empirische Beiträge auf unterschiedlichen Gestaltungsebenen von Hochschule erwünscht.

Einreichfrist für vollständige Beiträge: 30. September 2019
Weitere Informationen: www.zfhe.at


Tagung: Pädagogische Hochschulen in ihrer Entwicklung.
Hochschulkulturen im Spannungsfeld von Wissenschaftsorientierung und Berufsbezug
15. November 2019, Campus PH Zürich

Diese Tagung ist eine Kooperationsveranstaltung der PH Luzern und der PH Zürich in Verbindung mit der Kammer Pädagogische Hochschulen von swissuniversities.
Mit den «Thesen zur Entwicklung Pädagogischer Hochschulen» wurden vor rund 25 Jahren konzeptionelle Grundlagen für die Etablierung eines neuen Hochschultypus in der Schweiz erarbeitet – und gleichzeitig einige Ansprüche formuliert. Verschiedene Konzeptpapiere und Evaluationen haben seither den Aufbau und die Entwicklung der Pädagogischen Hochschulen begleitet.
Die Tagung «Pädagogische Hochschulen in ihrer Entwicklung. Hochschulkulturen im Spannungsfeld von Wissenschaftsorientierung und Berufsbezug» diskutiert Einschätzungen zur aktuellen Situation der Pädagogischen Hochschulen, misst diese an den eigenen (nicht immer einheitlichen) Ansprüchen dieses Hochschultyps, zieht Vergleiche mit traditionellen akademischen Gepflogenheiten und erörtert nächste Entwicklungsschritte.
Die Tagung richtet sich an Personen, die an Pädagogischen Hochschulen tätig sind und ihre Aufgabe auch darin sehen, einen Beitrag zur Entwicklung ihrer Hochschule und des Hochschultypus PH insgesamt zu leisten.

Anmeldefrist: 30. September 2019
Weitere Informationen: phlu.ch/bilanztagung2019


Ausschreibung 2019 der Robert Bosch Stiftung GmbH: Wie geht gute Schule? – Forschen für die Praxis: Pädagogische Beziehungen in Schule und Unterricht

Das ausgeschriebene Forschungsprogramm Wie geht gute Schule? - Forschen für die Praxis wird in enger Kooperation mit der Deutschen Schulakademie konzipiert und durchgeführt.
Im Rahmen dieser Ausschreibung eingereichte Forschungsvorhaben müssen sich auf den thematischen Schwerpunkt «Pädagogische Beziehungen in Schule und Unterricht» beziehen und theoretisch fundiert sowie empirisch ausgerichtet zum Verständnis erfolgreicher Unterrichts- und Schulentwicklung beitragen.
Antragsberechtigt sind Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler mit abgeschlossener wissenschaftlicher Ausbildung (Promotion) an staatlichen und nichtstaatlichen Hochschulen und Universitäten sowie ausseruniversitären Forschungseinrichtungen mit Sitz in Deutschland, Österreich und der Schweiz.
Einreichfrist der Forschungsskizze: 30. September 2019
Weitere Informationen : www.deutscher-schulpreis.de



October 2019
14th Conference « Social Monitoring and Reporting in Europe » - Weakening social cohesion in Europe? Indicators, analysis and policy implications
14 - 16 October 2019, Villa Vigoni, Loveno di Menaggio, Italy

Invited are contributions looking at social cohesion as an important topic of social monitoring and reporting from either perspective, within as well as between European societies. More specifically, the conference seeks to bring together and discuss empirical evidence, allowing to better assess whether or not social cohesion within and between societies is weakening or declining.

More information: http://www.tarki.hu/villa-vigoni-conferences


Internationale Ethnographie-Tagung: ‚Going public’ ?
Erziehungswissenschaftliche Ethnographie und ihre Öffentlichkeiten
31. Oktober – 2. November 2019 Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Deutschland

Erziehungswissenschaftliche Ethnographie erforscht Öffentlichkeiten, sie erzeugt sie, und sie wendet sich mit ihren Ergebnissen an Öffentlichkeiten. Für Beiträge zu diesen drei Dimensionen ethnografischer Forschungspraxis ebenso wie für Diskussionen ihrer Wechselverhältnisse lädt die internationale Tagung ein.

Anmeldefrist: 15. Oktober 2019
Weitere Informationen: ethnography-conference-2019.philfak3.uni-halle.de


5e Colloque international de didactique professionnelle : Former et développer l’intelligence professionnelle
23 – 25 octobre 2019, Université de Sherbrooke, Montréal, Québec, Canada

L’association Recherches et pratiques en didactique professionnelle et la Faculté d’éducation de l’Université de Sherbrooke, en collaboration avec l'UQAM, l'UQAR, l'UQAC et l'UQAT, ont le plaisir de vous inviter à participer au 5e colloque international de didactique professionnelle. Après Dijon, Nantes, Caen et Lille, ce colloque se tient pour la première fois au Québec.
En didactique professionnelle, un professionnel compétent est un professionnel intelligent. Autrement dit, il pense avant de faire, il pense quand il fait et il pense après avoir fait, en examinant le résultat de son travail. L’enjeu de la formation professionnelle se situe donc à ce niveau : accompagner la construction et le développement de l’intelligence professionnelle.

Inscriptions jusqu’au 18 octobre 2019
Informations complémentaires: www.fourwav.es



November 2019
Tag der Lehre: „Flexibles Lernen an Hochschulen gestalten“
15. November 2019, ZHAW School of Management and Law, Winterthur

Das Higher Education Forum soll einen Überblick über den Forschungsstand zu flexiblem Lernen geben und insbesondere die Möglichkeit bieten, innovative Praxisprojekte und -erfahrungen in der akademischen Grund- und Weiterbildung vorzustellen und zu diskutieren.
Es richtet sich an Hochschullehrende und Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter im Hochschulkontext.
Referierende des Forums erhalten die Möglichkeit, ihre Beiträge in einem Sonderheft der Zeitschrift für Hochschulentwicklung (ZFHE) zu veröffentlichen.

Weitere Informationen: https://hpe-forum.sml.zhaw.ch




December 2019

Call for Papers
Grazer Grundschulkongress: “Qualität von Schule und Unterricht”
1. bis 3. Juli 2020

Dieser von der Pädagogischen Hochschule Steiermark (PHSt) und der Kirchlichen Pädagogischen Hochschule Graz (KPH) organisierte Kongress setzt sich zum Ziel, die Weiterentwicklung der Grundschule durch wissenschaftliches Forum zu unterstützen, indem Forschungsergebnisse und Konzepte auf fokussierte Weise diskutiert werden. Anknüpfend an den ersten Grazer Grundschulkongress lädt der zweite wieder dazu ein, den Austausch zwischen Grundschulforscherinnen und -forschern zu fördern und damit zu einer Verdichtung der Evidenzbasis für Schulen, Schulverwaltung, Bildungspolitik und LehrerInnenbildung beizutragen. Ausgewählte Beiträge sollen in einem Kongressband festgehalten werden.

Einreichfrist: 1. Dezember 2019
Weitere Informationen: www.ggsk.at



2020


Call for Papers
International Perspectives in Education Congress: “Current Trends in Education”
2 -3 April 2020, University of the Aegan, Mytilini, Lesvos Island, Greece

The conference offers an international and clearly interdisciplinary stage for presenters and participants from all around the world. Within the large scope of the conference, there will be practitioners and researchers from diverse backgrounds and provide a space for debate, reflection and the exchange of experience and good practice in education through new developments, technologies and approaches.
The Organization Committee of the IPiE2020 wishes to welcome all participants; researchers, academics, educators, teaching staff and post-graduates of universities, higher education institutions and related agents for teaching and training in professional skills.

Deadline for Abstract Submission: 14 February 2020
Early Bird Registration closes: 28 February 2020
More information: ipie2020.org

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